Ünlü bilim dergisi New Scientist ikna bilimi konusundaki son gelişmeleri
derledi. Buna göre iknanın şifresini 12 başlık altında toplamak mümkün
Kadın ve erkeklerde ayrı taktik uygulanıyor. İşte iknanın yolları
1-Taklitçi olun: Taklit insanı sinirlendirir. Ama fark ettirmeden
yaparsanız, karşınızdakini etkilemenin en kestirme yolu
Yapılan bir
deneyde taklit eden satıcıların yüze 67sinin mallarını sattıkları,
etmeyenlerin ise sadece yüzde 12.5nin başarılı olduğu görüldü.
2-Olumsuz yönleri öne çıkarın: Buna çerçeveleme taktiği de deniyor.
Bardağın dolu ya da boş kısmından bakma olayı
Karşınızdaki iki seçenek
arasında seçim yapacaksa onu isteğiniz seçeneğe iknanın en kolay yolu,
istemediğiniz seçeneği kötülemektir.
3-Olumlu seçenekleri kısa tutun: İnsanları isteğiniz seçeneğe ikna etmek
istiyorsanız bir ya da iki olumlu düşünce üretmeleri isteyin. Bu sayı
en fazla üç olabilir. Daha fazla üreteni ikna daha zor
4-Zayıf anında vurun!: İkna edici olmak istiyorsanız mutlaka
karşınızdaki kişinin zihinsel enerjisinin düşük olduğu anı seçin.
Dinlenmiş bir kişiyi ikna zor ama beyinsel bir iş yaparak yorgun düşen
kişiyi ikna çok kolay
5-Dırdır edin: Dırdır etmek karşınızdakinin zihnini tüketmektir. Bu
seçeneği en iyi çocuklar kullanıyor. Ebeveynlerinin kafasını şişirip,
isteklerine kolayca ulaşıyorlar.
6-Kadınları yüzyüze ikna edin: Kadınlar yüzyüze görüşmede erkeklerden
daha kolay ikna ediliyor. Ancak e-posta onlara cazip gelmiyor. Nedeni de
sosyal temas kurmalarının engellenmesi
7-Erkekleri e-mail ile ikna edin: Erkek için yüzyüze olmak çok önemli
değil. İnternet ortamında sanal fikir alışverişinde çok daha kolay ikna
oluyorlar. Erkeklerin rekabetçi dürtülerini bastırdığı için e-mail çok
etkili bir silah
8-İnsanları öfkelendirin! Evet öfke tehlikeli bir duygu ama
karşınızdakinin kontrolünü ele geçirmenin en etkili yolu
Çünkü öfke
karşınızdakinin kendini güçlü hissetmesine yol açar. Yani gaza gelirler.
Gaza geleni ikna da çok kolaydır.
9-Dikkatlerini ne söylediğinize değil, nasıl söylediğinize çekin:
Bildiğiniz gibi, yani gibi kararsız ifadelerle konuşanlar ikna
güçlerini kaybediyorlar. Bunun yanında dinleyicilere ne söylediğinizi
düşünecek kadar zamanı asla tanımayın!
10-Direncini kırın!: İnsanların görüşlerini değiştirmesini istiyorsanız,
önlerine güçlü bir tartışma koyun. Tartışma ilerledikçe insanları yavaş
yavaş hedefe doğru çekin. Size direnenlerin ise gururlarını okşayın.
İnsanlar kendilerini iyi hissettiklerinde güvenmedikleri mesajlara bile
daha açık hale geliyorlar.
11-Korkutun; Bu etkenden özellikle kampanyalarda faydalanılır.
İnsanların sigara içmelerini önlemek için ölüm, kanser gibi korku
temaları öne çıkarılır.
12-Suçluluk duygusu: Suçluluk hissini çok hassas bir dozda vermeniz
gerekiyor. Dozu kaçırdığınızda bu silah ters teper. Zira hiç kimse
başkası tarafından kötü görülmek istemez.